Άντρας θα πει να μην δειλιάς, όπου κι αν δώσεις μάχη,
Να ξεψυχάς κι όμως να λες, θάνατος δεν υπάρχει!!!
Του άντρα τον εγωισμό, μια πράξη τον τελειώνει,
να βλέπει αυτή που αγαπά, σ' άλλου αγκαλιά να λιώνει...
Άντρας λογάται όποιος μπορεί, τον πόνο να αντέξει,
να'ναι η ψυχή στο στόμα του, και να μη βγάζει λέξη...

Λευτέρης

Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2013

ηθική

Η ηθική, ως σύνολο ηθικών αντιλήψεων που τυχαίνει να κυριαρχούν σε μια δεδομένη κοινωνία, δηλαδή με την ανθρωπολογική και περιγραφική έννοια, υπόκειται σε μεταβολές που εξαρτώνται από την κοινωνία στην οποία εφαρμόζεται. Έτσι, παράγοντες που επηρεάζουν το κοινωνικό σύνολο δύναται να επιφέρουν αλλαγές και στο σώμα της ηθικής. Ενδεικτικά αναφέρουμε παράγοντες που μπορεί να επιδράσουν με την ηθική μίας κοινωνίας και αναφέρονται στο περιβάλλον με την ευρεία έννοια:
  • Γεωγραφικό περιβάλλον: Η τοποθεσία μίας κοινωνίας επιδρά στις αξίες που υποστηρίζονται από την ηθική. Άλλο ηθικό προσανατολισμό έχει ένας μεσογειακός λαός από έναν της Βόρειας Ευρώπης.
  • Τεχνολογικό περιβάλλον: Η τεχνολογία αναμφίβολα επηρεάζει την ηθική. Αρκεί να αναλογιστούμε τα τεχνολογικά επιτεύγματα της Βιοτεχνολογίας και της Κλωνοποίησης που απασχολούν αρκετά τους Δυτικούς πολιτισμούς. Σε μία πρωτόγονη φυλή της Αυστραλίας κώδικες ηθικής που αφορούν την κλωνοποίηση φυσικά δεν υφίστανται.
  • Πολιτισμικό περιβάλλον: Αλλά και το πολιτισμικό περιβάλλον καθορίζει την ηθική μίας κοινωνίας. Οι κώδικες ηθικής που αφορούν τις κοινωνίες της Κίνας και της Ιαπωνίας είναι αντιδιαμετρικά αντίθετοι με αυτούς των Δυτικών κοινωνιών.
Ακόμα και στο ίδιο περιβάλλον όμως η ηθική δεν παραμένει στατική αλλά εξελίσσεται όπως εξελίσσεται και η ίδια η κοινωνία. Στην αρχαία Ελλάδα για παράδειγμα, η χρήση δούλων ήταν ηθικά αποδεκτή στην σύγχρονη όμως εντελώς απαράδεκτη.
Αρκετοί θα υποστήριζαν ότι υπάρχουν κάποιες ηθικές αρχές οι οποίες είναι παγκόσμιες. Πρόκειται για τις πολύ βασικές αρχές που αφορούν την ελευθερία και αρχές όπως αυτή που μας απαγορεύει να βλάπτουμε τους γύρω μας.


--------------

Αύριο θα δοκιμαστούμε όλοι.  Θα δοκιμαστεί και η Πανιώνια διαφορετικότητα. Με Σπάθα διαιτητή στον πιο κρίσιμο αγώνα της χρονιάς, σε περίπτωση νίκης έχουμε βάσιμες ελπίδες για αγωνιστική σωτηρία, εάν χάσουμε έχουμε βουλιάξει στην κινούμενη άμμο της αγωνιστικής και της οικονομικής καταστροφής. Η θηλιά έχει ήδη σφίξει στον λαιμό μας, δεν ξέρω πόσο περισσότερο θα αντέξουμε.

Δεν θέλω να φαντάζομαι τι θα επακολουθήσει μια ενδεχόμενη (και πιθανή) ήττα. Λαϊκά δικαστήρια? Ο όχλος που θα δικάζει, είναι άραγε μέλη του Ερασιτέχνη? Όλοι αυτοί, μέσω της ιδιότητας του μέλους, έχουν ελέγξει τον τρόπο που διοικούν όσοι διοικούν που με τις επιλογές τους μας έχουν οδηγήσει εδώ?

Είναι δίκαιο να κρίνουν και να δικάζουν όσοι δεν έχουν κουνήσει ούτε το δαχτυλάκι τους για να αποτρέψουν να ζούμε τα φετινά μας χάλια, σε κάθε επίπεδο. Η γνώμη είναι σαν την κλανιά, όλοι αμολάνε κάποια κάθε τόσο.
Το ίδιο κάνω κι εγώ, χρόνια τώρα. 

Αύριο θα πάω στο γήπεδο, με μοναδικό στόχο να δείξω με την παρουσία μου ότι είμαι Πανιώνιος και θέλω να στηρίξω την ομάδα μου. Όμως δεν θέλω να βρίσω τον Σπάθα, ότι κι αν σφυρίζει, γιατί ξέρω εκ των προτέρων ποιός είναι ο Σπάθας και πως θα σφυρίζει. Όχι ότι θα άλλαζε κάτι εάν σφύριζε κάποιος άλλος, όποιος κι αν ήταν θα εκτελούσε διατεταγμένη υπηρεσία. Ανάλογα πως εξελίσσεται ένας αγώνας, οι διαιτητές κάνουν την δουλειά που τους πληρώνουν να κάνουν, όσοι τους προκρίνουν σε αυτές τις θέσεις και τους ρόλους. Πολλές φορές σφυρίζουν απροκάλυπτα, και είναι φανερό και στον πιο αδαή.

Για την ηθική της κοινωνίας μας, ότι κι αν πω θα είναι λίγο. Εγώ αύριο θα δείξω την προσωπική μου διαφορετικότητα, είτε νικήσουμε είτε χάσουμε. Με την άκρη του ματιού μου θα αναζητήσω και την ονομαζόμενη Πανιώνια διαφορετικότητα, ελπίζω να την πάρει κάπου το μάτι μου κι αυτήν. Ελπίζω στο τέλος να χαμογελάμε όλοι με την νίκη μας, ή έστω να χαμογελάμε από περηφάνια για την διαχείριση του αρνητικού αποτελέσματος σε περίπτωση ήττας.

Δεν το παίζω άγιος, έχω κι εγώ κατά καιρούς παρασυρθεί... Κάθε φορά που μου έχει συμβεί, έχω μετανοιώσει. Δεν δέχομαι πως κάποιος έχει επιλέξει να είναι Πανιώνιος και να συμπεριφέρεται σαν γαυροβάζελος, πόσο μάλλον εγώ ο ίδιος.

Αύριο δεν παίζεται μόνο η κατηγορία, κρίνεται και η ηθική μας. Αύριο θέλω πιο πολύ απόλα  να αισθανθώ περήφανος που είμαι Πανιώνιος ανάμεσα σε άλλους Πανιώνιους. Το ελπίζω, καθότι η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία.


6 σχόλια:

ΑκραιφνήςΠΑΝΙΩΝΙΟΣ είπε...

"Στην αρχαία Ελλάδα για παράδειγμα, η χρήση δούλων ήταν ηθικά αποδεκτή στην σύγχρονη όμως εντελώς απαράδεκτη."
Έτσι ε wikipedia?

Για ποιά ακριβώς αρχαία Ελλάδα μιλάει και τί ακριβώς δουλεία εννοεί; Επειδή όποιος αναφέρεται στην αρχαία Ελλάδα, συνήθως εννοεί την Αθηναϊκή δημοκρατία, μήπως μπήκε κανείς στον κόπο να δει τί προέβλεπε η νομοθεσία για οποιοδήποτε έγκλημα εις βάρος δούλου; Μακάρι να υπήρχε αντίστοιχη προστασία και σε πρόσφατες εποχές.
Αντιγράφω από το βιβλίο " Αρχαίο Ελληνικό Δίκαιο" του δόκτωρος Π. Κυριακόπουλου
"Ο θεσμός τής δουλείας ήταν θλιβερό γνώρισμα τού Αρχαίου Κόσμου και όχι μόνο κηλίδα τού Ελληνικού*, αλλά και τού Ρωμαϊκού, όπως και όλων τών Ανατολικών λαών, Περσών, Ασσυρίων, Βαβυλωνίων, Φοινίκων, Αιγυπτίων κλπ. Και δυστυχώς ούτε μόνο τού Αρχαίου κόσμου, αλλά και τού Δυτικοευρωπαϊκού Μεσαιωνικού, τού Βυζαντίου, τής Τσαρικής Ρωσίας και τής Αμερικανικής Συμπολιτείας...

*...όχι όλου τού Ελληνικού αρχαίου κόσμου. Τιμητική εξαίρεση αποτελούν οι Αρκάδες, στους οποίους ποτέ δεν ίσχυσε ο θεσμός τής δουλείας, οι Ηλείοι, οι Αιτωλοί, οι Ακαρνάνες και οι Ηπειρώτες. Αντιθέτως, πολυάριθμοι δούλοι και υπό άθλιες συνθήκες διατελούντες ήσαν οι "πενέστες"= πένητες τής Θεσσαλίας, οι ομώοι ή ομωοί .τής Κρήτης και τής Xίου και οι είλωτες τής Σπάρτης.

Αυτό που θέλω να πω φίλε μου Αντώνη και τα παίρνω στο κρανίο με αυτό το "ευαγγέλιο τών πληροφοριών",τη wikipedia, είναι πως μας πετάει ένα ..."στην αρχαία Ελλάδα ήταν ηθικά αποδεκτό,κλπ" αντί να αναφέρει ξεκάθαρα πως μέχρι πολύ πολύ πρόσφατα ήταν αποδεκτή η δουλεία στην "πολιτισμένη" Δύση και καταργήθηκε μόλις τον 20ό αιώνα νομίζω. Άντε θές τον 19ο; Είναι ρε παιδί μου σαν την άποψη που έχει επικρατήσει παγκοσμίως, πως η αρχαία Ελληνίδα ήταν και αντιμετωπιζόταν σάν ζώον ή αντικείμενο..., ότι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ήταν πισωγλέντηδες και παιδόφιλοι κατά κόρον, ότι ήταν ειδωλολάτρες, κλπ. Ε, δέν ήταν καθόλου έτσι.
Να δεις τους νόμους τής Αθηναϊκής πολιτείας και πώς προστατεύονταν οι "αδύναμοι", να τρίβεις τα μάτια σου. Αλλά βλέπεις, το εκπαιδευτικό μας σύστημα και γενικώτερα το σύγχρονο προδοτικό κράτος έχει εξοβελίσει οτιδήποτε θα μπορούσε να κάνει τον έλληνα να εκτιμήσει και να τιμήσει τους προγόνους του.

Όρεξη είχα σήμερα, έ; :)

amanAM είπε...

Δεν έχει άδικο, εγώ δεν διέκρινα αυτό που εσύ σχολίασες, αλλά τα πιο πούστικα μηνύματα, είναι αυτά που δεν τα πιάνεις με την μια, αλλά περνάνε από το πλάι.

Αυτοί που μέχρι πρόσφατα είχαν τους δούλους, και με τον καπιταλισμό τους δημιουργούν σύγχρονες μορφές δουλείας, χρειάζονται άλλοθι την αρχαία Ελλάδα.

Σε κάθε περίπτωση, ο στόχος ο δικός μου, ήταν να πατήσω κάπου για να επισημάνω ότι σήμερα δεν παίζεται απλώς μια κατηγορία, αλλά η ηθική μας υπόσταση, δεν ασχολήθηκα ιδιαίτερα με το ίδιο το κείμενο που παρέθεσα.

Το πνεύμα μου ήταν ότι οι ηθικές αρχές επιδέχονται διασταλτικής ερμηνείας, και αναλόγως την περίσταση και την εποχή, αλλάζουν.

Στην δικιά μας την περίπτωση, η διαφορερικότητα μας, οφείλει να είναι το μείζον κι όχι το έλασσον.

amanAM είπε...

Νίκησε κι η Βέροια και μας πλησίασε. Αυτούς τους 6 βαθμούς που χάσαμε από την Κέρκυρα, που κατά τα άλλα παραπαίει, εάν τους είχαμε, θα ήμασταν σωσμένοι κατ αρχάς, και κατά δεύτερον στην 5η θέση της βαθμολογίας!!!

Οι από κάτω μας νικάνε, κι εμείς... ψάχνουμε λύσεις στους ψυχολόγους και την ψυχανάλυση!!!

br fun_atic είπε...

ωραία δεν είναι στη θύρα μας;

amanAM είπε...

Με την νίκη, όλα εξελίχτηκαν κατ ευχήν. Χρειαζόμαστε άλλη μια.

br fun_atic είπε...

Παίζουν ρόλο και τα αποτελέσματα των απο κάτω. Από τον Άρη είμαστε στο + 6 και από τη Βέροια στο +5. Κρίσιμο είναι το παιχνίδι της επόμενης αγωνιστικής ανάμεσα στην Βέροια και τον Άρη. Καλό μεταξύ τους αποτέλεσμα για εμάς θα ήταν η ισοπαλία.

Το θέμα είναι ότι ακόμη κι έτσι, το μεθεπόμενο μας παιχνίδι με τον Ατρόμητο αποκτά ιδιαίτερη βαθμολογική σημασία, ιδίως αν Άρης και Βέροια καταφέρουν να κερδίσουν τα εντός έδρας παιχνίδια τους με Λεβαδειακό και ΟΦΗ.

Αν θεωρήσουμε λοιπόν μια ήττα στην Τούμπα (και με τόσες απουσίες) ως εντός προγράμματος, τότε στο παιχνίδι με τον Ατρόμητο πρέπει να πάρουμε οπωσδήποτε βαθμό ή βαθμούς για να μην αρχίσουμε να αισθανόμαστε πίεση.